Conversie optimalisatie voor een maximaal rendement

Stefan is een echte Google specialist met alle certificeringen in de pocket! Tevens is hij de eigenaar van Molders Media en staat bekend om zijn SEO en SEA skills.

Beschik je reeds verschillende jaren over een webwinkel en weet deze een meer dan degelijk rendement te realiseren? In dat geval ben je ongetwijfeld zeer tevreden. Een goed draaiende webwinkel zorgt namelijk voor een maandelijks terugkerende bron van inkomsten waardoor je altijd over een beetje financiële zekerheid beschikt. Wat zou je er evenwel van denken mochten we je zeggen dat je webwinkel zomaar nog beter kan draaien dan momenteel reeds het geval is? Door middel van conversie optimalisatie is het mogelijk om het optimale potentieel van je bezoekers te benutten. Door het toepassen van conversie optimalisatie kan iedere bezoeker zomaar een klant worden en bovendien kunnen je klanten ook nog eens op doeltreffende wijze aangespoord worden om meer aan te kopen dan ze normaal zouden hebben gedaan. Het mag dan ook duidelijk zijn, wil je graag echt het maximale uit je webwinkel halen? Dan kan conversie optimalisatie zeker en vast een interessante meerwaarde betekenen!

Conversie optimalisatie op 2 verschillende manieren

Conversie optimalisatie kunnen we eigenlijk opdelen in twee delen. In eerste instantie is er de ingrijpende conversie optimalisatie. Wanneer je over een webshop beschikt die reeds vele jaren oud is en die de laatste tijd geen enkele stevige update heeft gehad kan het voorkomen dat er slechts een beperkt deel van het potentieel wordt benut. Een bekend voorbeeld is het al dan niet responsive zijn van een webdesign.

Vroeger bezocht iedereen een webshop door gebruik te maken van een laptop of computer, maar tegenwoordig ligt dat net even wat anders. Mensen zijn dan ook steeds vaker onderweg en willen niet graag de boot missen. Het gevolg is dat ze niet zelden snel een aankoop doen via hun tablet of smartphone. Niet over een responsive design beschikken voor je webwinkel kan er in deze situatie voor zorgen dat de klant toch maar andere oorden gaat opzoeken waardoor je misschien wel niet één, maar wel meerdere verkopen misloopt.

In het tweede geval is conversie optimalisatie eerder opvallend subtiel. Conversie optimalisatie kan bijvoorbeeld ook inhouden dat er gewoon een bepaald onderdeel van de navigatie meer naar de voorgrond wordt gebracht. Of wat bijvoorbeeld te denken van het verder afwerken en op punt stellen van zogenaamde landingspagina’s? Het zijn stuk voor stuk interessante aanpassingen die niet ingrijpend zijn, maar die toch een belangrijke meerwaarde kunnen betekenen op vlak van conversie optimalisatie.

Verbetert de gebruiksvriendelijkheid

Door de jaren heen is duidelijk geworden dat gebruiksvriendelijkheid de sleutel is tot het slagen van een webshop of niet. Bezoekers van je webshop willen vaak reeds binnen enkele seconden precies dat ene product gevonden hebben waar ze naar op zoek zijn. Indien mogelijk moeten er ook nog eens duidelijke foto’s van weergegeven worden en ook gedetailleerde informatie evenals ervaringen van gebruikers kunnen mee helpen om de klant te overtuigen. Wanneer je webshop op één van deze vlakken tekort schiet kan conversie optimalisatie voor jou zeker en vast een structurele meerwaarde betekenen!

Een betere vindbaarheid met conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie kan op verschillende manieren worden toegepast. Verschillende kleine aanpassingen kunnen er bijvoorbeeld reeds voor zorgen dat de vindbaarheid van je webshop in de zoekresultaten aanzienlijk wordt verbeterd. Meer bezoekers die naar je webshop komen zorgen automatisch voor meer omzet waardoor je bedrijf op financieel vlak alleen maar verder zal groeien. Veel mensen denken dat het verbeteren van de vindbaarheid van hun webshop een lang en bovendien bijzonder duur proces is. Sta ons evenwel toe om dit te ontkrachten. Sterker nog, niet zelden kunnen verschillende kleine aanpassingen die worden uitgevoerd er reeds voor zorgen dat je webshop een stijging realiseert te opzichte van de concurrenten.

Het rendement zit in kleine dingen

Wanneer je over een technisch uitstekende webshop beschikt zou het zonde zijn om er grootschalige aanpassingen aan uit te voeren. Uiteraard kan er hier en daar altijd wel wat gefinetuned worden, maar echt grote en dure aanpassingen zullen doorgaans niet meer noodzakelijk zijn. Niet zelden zijn mensen verrast door de eenvoud waarmee verschillende onderdelen van de webshop geoptimaliseerd kunnen worden. Misschien is de navigatie bijvoorbeeld niet helemaal top waardoor er hier even naar moet gekeken worden of zitten er een aantal dubieuze links in de webshop die bijvoorbeeld niet langer werkzaam zijn. Het zijn dergelijke kleine aanpassingen op vlak van conversie optimalisatie die op het eerste zicht misschien niet zo belangrijk lijken, maar die wel een groot verschil kunnen maken.

Meten is weten

Eén van de belangrijkste voordelen van een online business gaat schuil in het feit dat je perfect alles kan meten. Wil je bijvoorbeeld meten welke impact conversie optimalisatie werkzaamheden aan je webshop teweeg hebben gebracht, dan is dat zonder enig probleem mogelijk. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Analytics wordt er voor gezorgd dat het gedrag van je bezoekers, maar ook bijvoorbeeld de posities in de zoekresultaten nauwkeurig kunnen worden opgevolgd en indien nodig verbeterd. Daar waar het verbeteren of uitbreiden van je fysieke winkel niet zelden een sprong in het duister is geldt dat dus beslist niet voor de ingrepen die je doet aan je webshop.

Benut het volle potentieel van je onderneming

Veel mensen die over een webshop beschikken die goed draait en een degelijke omzet realiseert zijn tevreden. Ook al beseffen ze dat de kans bestaat dat er nog meer uit te halen valt, het risico om verkeerde beslissingen te nemen is niet zelden de doorslaggevende factor. Dat is bijzonder jammer. Door een beroep te doen op bijvoorbeeld de diensten van een ervaren bedrijf als Molders Media worden alle risico’s namelijk in de kiem gesmoord. Bovendien kan er door middel van conversie optimalisatie een veel grotere omzet worden gerealiseerd welke je misschien wel deels terug kan investeren voor het verder uitbouwen van je bedrijf. Het mag dan ook duidelijk zijn, conversie optimalisatie kan zowel op korte als op lange termijn een interessante meerwaarde betekenen voor jouw online business. Bovendien, door een beroep te doen op de experts van Molders Media kan je op beide oren slapen, de aanpassingen die middels conversie optimalisatie gebeuren zullen nooit een negatieve invloed hebben op de prestaties die worden geleverd door je webwinkel, in tegendeel!

Molders Media blog

Op het Molders Media blog geven wij een hoop informatie en houden we iedereen op de hoogte van laatste marketing trends. Ook geven wij praktische tips bij het opzetten van een webshop op het succesvolle e-commerce platform SEOshop / Lightspeed eCom.

 

Meer blogberichten

Bekijk alle blogs