Google adverteren, efficiënt jouw doelgroep aanspreken

Stefan is een echte Google specialist met alle certificeringen in de pocket! Tevens is hij de eigenaar van Molders Media en staat bekend om zijn SEO en SEA skills.

Als nieuwe webshop zal je steeds op zoek willen gaan naar een mogelijkheid om voor jezelf een bepaalde positie te kunnen verwerven binnen de markt waarin je actief bent. Dat is tegenwoordig met de moordende concurrentie waar je ongetwijfeld over beschikt vaak niet bepaald eenvoudig. In Google adverteren kan je evenwel helpen om meteen die doelgroep aan te spreken die oprecht geïnteresseerd is in het artikel dat in jouw webshop wordt aangeboden. Zo kan je al snel de eerste klanten verwelkomen waardoor je meteen begint te bouwen aan jouw marktwaarde en positie. In Google adverteren is evenwel niet alleen interessant voor de beginnende, maar ook voor wat oudere webshops. Op welke manier in Google adverteren ook voor jouw online business een meerwaarde kan betekenen ontdek je in dit artikel.

Wat is Google Adwords?

Wie Google adverteren zegt denkt uiteraard meteen aan Google Adwords. Google adverteren is niet zomaar een mogelijkheid om je webshop onder de aandacht van mensen te brengen, in tegendeel. Door het instellen van bepaalde, specifieke zoekwoorden wordt er bijvoorbeeld voor gezorgd dat je zeer specifiek je doelgroep kan benaderen. Beschik je niet uitsluitend over een webshop, maar heb je ook een plaatselijke winkel of wil je gewoon meer geïnteresseerde mensen uit jouw omgeving aanspreken? In dat geval biedt Google adverteren je zelfs de mogelijkheid om specifiek te selecteren op regio.

Drie of vier advertenties

Google Adwords is door de jaren heen als advertentieprogramma aanzienlijk geëvolueerd. Enige tijd geleden was het bijvoorbeeld nog zo dat er advertenties niet alleen bovenaan een zoekresultaten pagina werden weergegeven, maar ook aan de rechterkant. Dit is tegenwoordig niet langer het geval. In plaats daarvan heeft Google er voor gekozen om het aantal advertenties welke worden getoond bovenaan de pagina op te trekken van drie naar vier. Dit lijkt een kleine aanpassing, maar jij kan er voor je webshop ongetwijfeld je voordeel uit halen.

Onderzoeken die door Google in het verleden zijn uitgevoerd hadden al aangetoond dat de advertenties aan de rechter zijde van de zoekresultaten eigenlijk de verwachtingen nooit hebben ingelost. Dat was wel zo voor de advertenties die bovenaan de zoekresultaten pagina worden getoond. Door deze kleine aanpassing (welke toch even wennen is) wordt er op deze manier dus toch voor gezorgd dat Google adverteren voor jou jij als eindgebruiker aldus zomaar nog interessanter wordt.

Een shopping campagne, ideaal voor webshops

Eén van de interessantste, zo niet ‘de interessantste’ oplossing voor webshops die in Google willen adverteren is gebruikmaken van een shopping campagne. Een dergelijke campagne maakt het mogelijk om bij bepaalde zoekopdrachten specifieke producten uit het aanbod van jouw webshop weer te geven. Deze resultaten verschijnen helemaal bovenaan de pagina en spelen op optimale wijze in op de zoekopdracht die door de gebruiker werd uitgevoerd. Iemand die met andere woorden een keukenrobot zoekt zal allemaal keukenrobotten bovenaan de pagina zien verschijnen. In deze situatie is de geïnteresseerde gebruiker slechts één klik meer verwijderd van de productpagina op jouw webwinkel. Het spreekt voor zich dat het op deze manier op zeer efficiënte wijze mogelijk wordt gemaakt om meer (nieuwe) klanten aan te trekken.

In Google adverteren  door middel van een Google shopping campagne biedt voor een webwinkel werkelijk bijzonder interessante perspectieven. Allereerst is het bijvoorbeeld zo dat er niet alleen sprake is van tekst, maar de advertentie in de spotlight wordt geplaatst door middel van een foto. Bovendien wordt meteen de prijs weergegeven wat er voor zorgt dat je als webshop met een concurrentieel prijskaartje al snel de concurrentie kan overwinnen. We durven dan ook gerust te stellen dat in Google adverteren door middel van een shopping campagne met recht en rede wordt aanzien als één van de beste mogelijkheden om online promotie te voeren voor je webshop.

Regelmatig bijschaven van je Google Adwords campagne

In Google adverteren met een professioneel opgezette en doelgerichte Google Adwords campagne is zoals je reeds hebt kunnen lezen dus bijzonder interessant. In het bijzonder zijn wij van Molders Media als zijnde SEOshop / Lightspeed eCom partner uitermate geschikt om voor jouw webshop een doelgerichte campagne op te zetten. Een goed opgezette campagne mag dan wel van bijzonder groot belang zijn, dat neemt niet weg dat regelmatige finetuning noodzakelijk is. De kans is namelijk bijzonder groot dat de markt waar in je, je bevindt continue evolueert en potentiële klanten dus bijvoorbeeld op een zeker ogenblik naar andere, nieuwe producten gaan zoeken. Hierop inspelen door met name de zoekwoorden aan te passen is misschien iets kleins, het kan toch een grote impact hebben.

Bovenstaande brengt ons meteen bij het laatste punt van dit artikel. In Google adverteren mag dan wel heel wat nieuwe deuren openen en kan dan wel op korte termijn zeer mooie resultaten boeken, dit wil niet zeggen dat het iets is wat je zomaar even in één, twee, drie opzet. In Google adverteren is iets dat je moet onderhouden en net daar hebben heel veel ondernemers helemaal geen tijd voor. Wil dit zeggen dat in Google adverteren met jouw webshop opeens niet meer tot de mogelijkheden behoort? Uiteraard niet. Door jouw Google advertentiecampagne uit te besteden aan ons van Molders Media is het namelijk perfect mogelijk om over een zeer efficiënt en daardoor uitermate winstgevende advertentiecampagne te beschikken voor jouw webshop.

In Google adverteren met de beste resultaten

Veel mensen die eigenaar zijn van een webshop denken dat ze perfect zelf in staat zijn om hun advertentiecampagne(s) in Google te beheren. Op het eerste zicht mag dat dan misschien wel het geval zijn, het moet gezegd dat in Google adverteren bij veel webshops nooit het beoogde resultaat weet te behalen. Dit is jammer, want in Google adverteren kost uiteraard ook wat geld en daarenboven spreekt het voor zich dat je er zo snel mogelijk ook iets zal willen uithalen. Om geen verlies te lijden door een gebrekkige kennis is het daarom altijd interessant om het beheren van je advertenties in Google uit te besteden aan een partij met echt kennis van zaken. Wij van Molders Media beschikken op dit vlak reeds over heel veel ervaring die we perfect kunnen aanwenden op ook jouw campagne in Google tot een waar succes te maken! Lijkt in Google adverteren je ook wel wat? Aarzel dan niet langer en ontdek vandaag nog op welke manier wij van Molders Media je hierbij van dienst kunnen zijn!

Molders Media blog

Op het Molders Media blog geven wij een hoop informatie en houden we iedereen op de hoogte van laatste marketing trends. Ook geven wij praktische tips bij het opzetten van een webshop op het succesvolle e-commerce platform SEOshop / Lightspeed eCom.

 

Meer blogberichten

Bekijk alle blogs