De invloed van on page SEO op ranking van webshop

Stefan is een echte Google specialist met alle certificeringen in de pocket! Tevens is hij de eigenaar van Molders Media en staat bekend om zijn SEO en SEA skills.

Het is algemeen bekend dat er verschillende factoren een directe bijdrage leveren aan de vindbaarheid van jouw webshop in de zoekresultaten. We kunnen al deze zaken eigenlijk onderverdelen in enerzijds on page en anderzijds off page SEO. Het verschil tussen beiden is eigenlijk niet zo moeilijk te achterhalen. Zoals de naam reeds laat vermoeden zijn on page SEO factoren deze die op de pagina’s van je webshop zelf toegepast kunnen worden. Een bekend voorbeeld van off page SEO factoren is dan weer externe linkbuilding. In dit artikel gaan we het evenwel hebben over de on page factoren en vertellen we je in welke mate deze een (grote) invloed kunnen hebben op de ranking van jouw webshop in de zoekresultaten.

De inhoud van je pagina’s

‘Content is king’. Het is een gezegde die bij veel lezers bekend in de oren zal klinken. Dit heeft alles te maken met het feit dat content de belangrijkste bijdrage levert aan de indexeerbaarheid van jouw webshop. Hoe meer kwalitatieve content er op je webshop is terug te vinden, via des te meer kanalen potentiële klanten op je webshop terecht zullen komen. Het is evenwel belangrijk om er altijd bij stil te blijven staan dat zomaar doelloos content plaatsen op je webshop nooit een goed idee is. Google stelt in principe twee belangrijke eisen aan goede content en dat is dat er enerzijds voldoende vraag naar is en dat ze anderzijds ook goed linkbaar is.

Eén van de belangrijkste vragen die je, je op vlak van on page SEO altijd dient te stellen is of er vraag is naar de content die je op je webshop gaat aanbieden. Is er geen vraag naar, dan zullen potentieel geïnteresseerde klanten geen zoekopdrachten invullen die met jouw content te maken hebben. Het aanbieden van dergelijke content doet dan ook veelal meer slecht dan goed. Een zoekwoordanalyse uitvoeren vooraleer content te (laten) schrijven is op dit vlak dan ook altijd een goed idee.

Een ander aspect op vlak van SEO met betrekking tot content heeft te maken met het feit dat de content goed linkbaar dient te zijn. Wanneer mensen geen link kunnen (of willen) plaatsen naar jouw content is de kans groot dat Google ze aanziet als niet voldoende kwaliteit. Ook in dit geval gaat een niet onbelangrijk deel van het voordeel van on page SEO verloren.

De structuur van de webshop

Hoe belangrijk content ook mag zijn, er spelen ook nog andere factoren een rol bij het uitvoeren van on page seo. Denk bijvoorbeeld ook altijd eens aan de structuur waar je webshop over beschikt. Onder een goede opbouw begrijpen we duidelijke HTML tags, het gebruik van <h1> en <h2> kopjes, evenals de aanwezigheid van de bekende <title> tag. Al deze verschillende onderdelen van een pagina moeten er voor zorgen dat zoekmachines de inhoud en indeling van de pagina’s van je webshop beter begrijpen. Alleen op die manier is het mogelijk om de snelst mogelijke indexering te realiseren.

De opbouw van de URL

Vroeger kwam je ze vaak tegen, de URL’s met heel veel vreemde tekens en cijfers in die je geen goed beeld gaven van de inhoud van de pagina. Het uitvoeren van on page SEO bestaat er ook deels in om te zorgen voor duidelijke URL’s die aangeven waar de webshop en de pagina in kwestie precies over gaan. Alleen door gebruik te maken van een duidelijke URL opbouw met hoofd- en submappen is het mogelijk om op efficiënte wijze aan de zoekmachines duidelijk te maken welke content ze op de pagina’s zullen aantreffen. Ook dit draagt bij aan de meest optimale on page SEO.

Drie concrete on page SEO factoren

Inmiddels heb je waarschijnlijk reeds een relatief goed beeld gekregen van wat on page SEO nu precies inhoudt. In principe onderscheiden we dus drie verschillende onderdelen binnen deze groep, namelijk:

  1. Een kwalitatieve onder de vorm van interessante teksten en duidelijke afbeeldingen.
  2. Een heldere structuur met correct gebruik van HTML tags.
  3. Een duidelijke URL die niet alleen bezoekers, maar ook zoekmachines duidelijk maakt waar de pagina in kwestie precies over gaat.

Bovenstaande zaken lijken op het eerste zicht misschien voor de hand te liggend te zijn, maar toch zijn er nog steeds bijzonder veel webshops die hier de mist in gaan. Hoe belangrijk off page SEO ook mag zijn, eigenlijk is het vooral on page SEO die er voor moet zorgen dat jouw webshop een degelijke positie in de markt weet te verkrijgen. Het hoeft dan ook eigenlijk absoluut niet te worden benadrukt hoe belangrijk dit onderdeel van SEO precies is.

Analyseren van jouw pagina’s

Het is tot slot perfect mogelijk dat er reeds verschillende aspecten op vlak van on page SEO worden toegepast in je webwinkel, maar nog niet allemaal. Op het eerste zicht mag dit misschien geen probleem lijken, on page SEO is geen kwestie van “of, of”, maar wel van “en, en”. Dit wil zeggen dat slechts één van de drie factoren correct toepassen nooit voldoende is. Alleen wanneer alle verschillende principes op vlak van on page SEO bij jouw webshop op correcte wijze worden toegepast zal je immers kunnen genieten van de best mogelijke indexering in de zoekmachines. Heb je zelf onvoldoende kennis om de nodige aanpassingen te doen op vlak van on page SEO? Dat hoeft geen enkel probleem te zijn! Wij van Molders Media kunnen je op dit vlak namelijk uitstekend van dienst zijn!

On page SEO uitbesteden?

Het probleem met on page SEO (net zoals met SEO in het algemeen) is dat het bijzonder uitgebreid is. Het feit dat er met zoveel verschillende factoren rekening moet worden gehouden laat menig aantal mensen die eigenaar zijn van een webshop huiveren. Omwille van deze reden is het dan ook aan te raden om het optimaliseren van de on page SEO van je webshop uit te besteden aan een professionele partij. Wij van Molders Media kunnen je op dit vlak als SEOshop / Lightspeed eCom partner uitstekend van dienst zijn. Wil je dus met andere woorden ook on page SEO laten toepassen bij jouw webshop om zo een (aanzienlijk) betere vindbaarheid te creëren? Neem dan gerust geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Molders Media blog

Op het Molders Media blog geven wij een hoop informatie en houden we iedereen op de hoogte van laatste marketing trends. Ook geven wij praktische tips bij het opzetten van een webshop op het succesvolle e-commerce platform SEOshop / Lightspeed eCom.

 

Meer blogberichten

Bekijk alle blogs