Vergelijk.nl nu ook in Google Shopping!

Een tijdje terug is er groot nieuws geweest, Google kreeg een boete van maar liefst 2,4 miljard Euro. Zij kregen deze boete voor machtsmisbruik in de vergelijkingsmacht. De Deense Eurocommissaris mededinging heeft over de reden achter deze boete gemeld dat Google gebruik maakt van marktdominantie en dat is illegaal onder de Europese wetgeving. Via Google kun je shopping advertenties aanmaken en hiermee wordt je direct vergeleken met andere aanbieders. Het werd voor andere aanbieders erg lastig gemaakt om op de eerste paar pagina’s te komen. Wat doet Google eraan om weer aan de Europese voorwaardes te voldoen en wat betekent dit voor jou als webshop eigenaar?

Waarom is deze boete uitgedeeld?

Volgens de Europese commissie heeft Google misbruik gemaakt van zijn machtspositie door met Google Shopping een grotere rol te gaan spelen in de markt van prijsvergelijkers. Zij hebben dit gedaan door Google Shopping een vaste opvallende plaats te geven bovenaan de pagina en dus bovenaan alle organische zoekresultaten. Hierdoor worden deze pagina’s dus minder zichtbaar en wordt het veel lastiger om op de eerste pagina’s terecht te komen. Google Shopping is het meest opvallende aan de pagina door de afbeeldingen je consumenten direct zien en door de plaatsing direct bovenaan. Op het moment dat een consument op zoek gaat naar een product zien zij als eerste de Google Shopping advertenties en zo worden andere vergelijkingssites benadeeld doordat zij pas veel later zichtbaar zijn. Dit alles bij elkaar is marktdominantie en machtsmisbruik en dat is niet toegestaan onder de Europese wet en daarom heeft Google deze miljardenboete gekregen. Het is nu aan Google om hier veranderingen in aan te gaan brengen zodat zij voldoen aan de eisen.

Concurrentie in Google Shopping

In Google Shopping kan er worden geadverteerd voor producten binnen een webshop. Hier betaald een adverteerder voor en komt op deze manier automatisch bovenaan de zoekresultaten te staan. Tot kort geleden was Google de enige die deze vorm van adverteren aanbood maar hier zal je snel verandering in gaan zien komen. Wanneer je nu kijkt naar Google Shopping zie je bij elke advertentie staan dat deze van Google is. Binnenkort gaat daar verandering in komen en kunnen dus ook andere partijen gebruik maken van Google Shopping. Er komen nu al wat resultaten naar boven van de vergelijkingssite Vergelijk.nl. De bedoeling is dat adverteerders zich behalve op Google Shopping ook op andere platformen kunnen richten zodat er weer spraken is van eerlijke concurrentie.

Vergelijk.nl in Google Shopping

Google Shopping blijven gebruiken of niet?

Vergelijk.nl is nu nog de enige partij die nu meedoet aan de campagnes via Google Shopping maar binnenkort zal je dus bijvoorbeeld ook Beslist kunnen gaan zien adverteren. Dit geeft adverteerders de mogelijkheid om te adverteren via Google Shopping maar maakt het ook aantrekkelijker om gebruik te maken van prijsvergelijkingssites. Je zal binnenkort meer advertenties zien binnen Google Shopping van andere aanbieders als Google zelf, maar momenteel is voor veel adverteerders het gebruik maken van Shopping nog steeds het meest winstgevend. Google Shopping is een uitstekende manier om te adverteren en kan zeker gebruikt blijven worden voor het zien van snelle resultaten, dit geeft je alleen de optie om ook gebruik te maken van andere aanbieders. Uiteraard kunnen wij je helpen aan meer informatie dus neem voor vragen gerust even contact met ons op.

Hoe gaat dit er nu allemaal uit zien?

Google heeft een paar opties voor het aanbrengen van aanpassingen. Zij zouden ervoor kunnen kiezen om de prominente plaatsing van deze advertenties te wijzigen. In plaats van helemaal bovenaan en direct zichtbaar naar een plek halverwege of meer onderaan de pagina. Dit zou de organische zoekresultaten weer eerder zichtbaar maken. Ook kunnen zij ervoor kiezen om te zorgen dat andere prijsvergelijkers beter worden vertoond in de organische zoekresultaten. Het is het meest waarschijnlijk dat Google gebruik gaat maken vaan de zogenaamde “Contextual signals”, dit houdt in dat Google prijsvergelijkers beter gaat vertonen als uit het zoekgedrag van de consument blijkt dat deze op zoek is naar de laagste prijs voor een product. Op zo een moment is het ideaal voor prijsvergelijkers om boven te komen, zodat de consument via hun pagina de producten verder kan bekijken en vergelijken.

Google Shopping is erg geliefd bij adverteerders en consumenten. Adverteerders zien snel resultaat en voor de consument is het direct duidelijk wat iets kost en waar het aangeboden wordt waardoor er sneller tot een aankoop over wordt gegaan. Heb je vragen over adverteren via Google Shopping of meer informatie over dit artikel neem dan contact met ons op en dan helpen wij je verder.