Zoekmachine optimalisatie, een duurzame investering

Er zijn zo van die investeringen die je voor je webshop dient te doen die op korte termijn misschien niet meteen indrukwekkende resultaten teweegbrengen, maar die vooral op middellange tot lange termijn een cruciaal gegeven blijken te zijn voor de toekomst van je webshop. Dat is met name het geval voor wat zoekmachine optimalisatie betreft. In eerste instantie kiezen het merendeel van de webshops voor SEA (search engine advertising) en hoe interessant dit ook mag zijn, er gaat al snel een behoorlijk budget in zitten. Door er vanaf het begin voor te zorgen dat je webshop haar zaakjes op vlak van zoekmachine optimalisatie goed voor mekaar heeft is het mogelijk om deze grote kost op termijn nagenoeg volledig uit te schakelen. Je zal dan met je webshop immers een voldoende hoge positie in de organische zoekresultaten hebben bereikt om deze advertenties niet meer nodig te hebben. Dit toont meteen het grote belang aan van zoekmachine optimalisatie voor webshops.

Zoekwoorden onderzoek, de basis voor jouw content

Het is algemeen bekend dat het tegenwoordig bijzonder belangrijk is om kwalitatieve en echt interessante content toe te voegen aan jouw webshop. Alleen door het toevoegen van dergelijke content is het namelijk mogelijk om er voor te zorgen dat er via diverse wegen klanten worden aangetrokken naar webshop. Kwalitatieve content (laten) schrijven voor jouw webshop is een uitermate belangrijke vorm van zoekmachine optimalisatie, maar er wordt vaak ondoordacht aan begonnen. Dit zorgt er voor dat een niet onbelangrijk deel van de waarde die dit SEO aspect heeft verloren gaat. Veel mensen schrijven bijvoorbeeld zomaar content zonder dat er voorafgaand een zoekwoorden onderzoek wordt uitgevoerd. Dit onderzoek geeft nochtans aan op welke zoektermen jouw belangrijkste doelgroep zoekt. Het mag dan ook duidelijk zijn dat dit iets is dat je liever niet zomaar over het hoofd wil zien. Indien je zelf niet de mogelijkheid hebt om een dergelijk onderzoek uit te voeren is het uiteraard mogelijk om hiervoor een beroep te doen op de experts van Molders Media.

Kwalitatieve en goed vindbare content

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit twee verschillende takken, te weten on en off page SEO. Het belangrijkste, waar je, je met je webshop in eerste instantie op zal willen richten is ongetwijfeld on page SEO. Het betreft hier in eerste instantie zoals reeds aangegeven de content die wordt aangeboden. Steeds vaker zien we het gebeuren dat er gewoon doelloos content wordt toegevoegd die eigenlijk over geen enkele meerwaarde beschikt. Dit lijkt op het eerste zicht interessant, maar schijn bedriegt. Voor Google dient goede content namelijk aan twee eisen te voldoen. In eerste instantie moet ze interessant zijn om te lezen, maar daarnaast moet ze ook linkbaar zijn. In principe zijn dit twee factoren die hand in hand gaan met elkaar. Beschikt je webshop immers over echt interessante content, dan komen de links vanaf andere websites en social media vanzelf, twee vliegen in één klap!

SEO copywriting

Heel wat webshop eigenaars denken in eerste instantie dat ze perfect zelf over de nodige kennis en mogelijkheden beschikken om content te schrijven voor hun webshop. Het moet evenwel gezegd dat SEO copywriting een van zoekmachine optimalisatie is waar je de nodige aanleg voor dient te hebben. Het betreft hier namelijk niet zomaar het schrijven van teksten. Er dient een echt interessante en goed leesbare inhoud te worden geschreven die ook nog eens vlot kan worden opgepikt door de zoekmachines. Om dit te kunnen realiseren is het niet alleen van belang om een zoekwoorden onderzoek uit te laten voeren (zie eerder in dit artikel), daarnaast dient er ook nog eens rekening te worden gehouden met de zogenaamde keyword density. Dit is het aantal keren dat een bepaald zoekwoord in de tekst wordt vermeld. Dit alles zorgt er voor dat je er op vlak van deze vorm van zoekmachine optimalisatie eveneens het beste voor kan kiezen om een professionele partij in te schakelen. De ervaren tekstschrijvers van Molders Media helpen jou op dit vlak graag verder.

Andere on page SEO factoren

Het opzetten van een webshop die op vlak van zoekmachine optimalisatie alle eisen inlost lijkt op het eerste zicht een zeer lastige opdracht, maar het kan je gelukkig een stuk eenvoudiger worden gemaakt. Het begint namelijk eigenlijk allemaal reeds bij het CMS waar je gebruik van gaat maken. Wij van Molders Media zijn bijvoorbeeld SEOshop / Lightspeed eCom partner. Dit is een zeer bewuste keuze omdat SEOshop als webshop platform reeds over zeer veel interessante tools beschikt om de eisen op vlak van zoekmachine optimalisatie eenvoudig in te kunnen lossen. Zoekmachine vriendelijke URL’s, een glasheldere opbouw van de pagina’s evenals een duidelijke navigatie, het zijn stuk voor stuk factoren die er voor zorgen dat je op vlak van zoekmachine optimalisatie meteen goed uit de startblokken kan schieten met jouw gloednieuwe webshop.

Off page SEO niet vergeten

Een echt doorgedreven zoekmachine optimalisatie beperkt zich nooit uitsluitend tot on page SEO, maar heeft eveneens betrekking tot verschillende off page aspecten. Eigenlijk zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wij van Molders Media bieden onze klanten bijvoorbeeld een content marketing dienst aan. Deze content vormt doorgaans de basis voor het linkbuilding profiel van jouw webshop. Hoe? Zeer eenvoudig. Door middel van content marketing wordt er namelijk content gecreëerd die zeer eenvoudig verspreid kan en zal worden op social media. Iedere share op Facebook of retweet is een stem voor de pagina in kwestie en daarmee meteen ook jouw webshop. Door het toepassen van deze vorm van zoekmachine optimalisatie bouwt je webshop automatisch meer waarde op bij Google en dat zal je gaan merken in de ranking in de zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

Zoekmachine optimalisatie is een vervelend iets, in het bijzonder omdat je er nooit mee klaar bent. Je zou dan als webshop eigenaar kunnen stellen; “bekijk het maar, ik doe er niet aan mee”, maar dan zorg je er helaas voor dat de toekomst van je eigen online business sterk wordt ondermijnd. We durven namelijk gerust te stellen dat investeren in zoekmachine optimalisatie één van de interessantste investeringen is die je als webshop kan doen, in het bijzonder op middellange tot lange termijn. Uiteraard kan je er voor kiezen om telkens weer een nieuwe campagne in de zoekmachines te lanceren, maar dan zal je er constant veel geld tegenaan moeten gooien. Door een uitgekiende zoekmachine optimalisatie strategie toe te passen kan je het evenwel zo bekomen dat je na enige tijd een degelijke positie bereikt in de organische zoekresultaten waardoor een zeer belangrijke kost zomaar kan wegvallen. Klinkt dit voor jou wel interessant in de oren en wil je graag ook zoekmachine optimalisatie laten toepassen voor jouw webshop? Aarzel dan in geen geval om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor meer informatie.

Stefan is een echte Google specialist met alle certificeringen in de pocket! Tevens is hij de eigenaar van Molders Media en staat bekend om zijn SEO en SEA skills.

 

Meer blogberichten

Bekijk alle blogs